Nic nie wprowadza tak skutecznie w świąteczny nastrój, jak okolicznościowe spoty reklamowe. To chyba jedyny czas w roku, kiedy spora część odbiorców wykazuje większą tolerancję dla przerw reklamowych – a to za sprawą pomysłowych sposobów promocji produktów i usług. Co roku twórcy prześcigają się w kreatywnym podejściu do tematu. Cel – zachwycić, wzruszyć, zainteresować, a w rezultacie nie tylko zachęcić do zakupu, ale też zbudować pozytywny wizerunek. Reklamy te są często majstersztykami i czuć w nich nie tylko doświadczenie i pomysł, ale także serce tworzących.

A kto w tym roku się wyróżnił? Czyja reklama świąteczna zrobiła na mnie największe wrażenie? Zapraszam do lektury. Poniżej znajdziecie subiektywny ranking 10-ciu najlepszych reklam świątecznych z 2019 roku.

 

10. Allegro – Album

 Agencja: Ogilvy

 

Niektóre firmy z roku na rok podnoszą poprzeczkę coraz wyżej, więc cała branża marketingowo-reklamowa wyczekuje w napięciu wypuszczenia kolejnego dzieła. Niewątpliwie do tego grona należy Allegro, które od kilku lat przygotowuje reklamy świąteczne zachwycające cały świat. Czy w tym roku utrzymali poziom? No cóż, moim zdaniem nie ma takich fajerwerków, jak w poprzednich latach. Spot jest klimatyczny, pojawia się przyjemna historia, fajne łączenie pokoleń, dobrze się ogląda, natomiast brakuje tej gęsiej skórki, chwycenia za serce i humoru, jak w poprzednich latach.

 

 

9. Fedex – Gift Box

 Agencja: BBDO New York

 

Nie od dziś wiadomo, że małym dzieciom większą radość, niż same prezenty, sprawiają ich opakowania. Tak więc zamiast drogich zabawek, często lepiej sprawdza się kartonowe pudło i trochę dziecięcej wyobraźni. Ten schemat pokazał w swojej reklamie FedEx, zgrabnie łącząc w ten sposób lokowanie swoich usług.

 

8. Sainsbury’s – Nicholas the Sweep

Agencja: Wieden + Kennedy

 

Reklama świąteczna Sainsbury’s to mini film. Ciężko zatem go porównać z innymi propozycjami, ale warto docenić pomysłowość popularnej brytyjskiej sieci hipermarketów. Stworzyli oni bowiem historię Mikołaja na nowo, zręcznie wplatając w nią swoją działalność. Całość świetnie wykonana, więc ogląda się z przyjemnością, choć spot trwa aż dwie i pół minuty. 

 

7. Visa – #WhereYouShopMatters

 Agencja: SAATCHI & SAATCHI

 

Nie przepadam za śpiewanymi reklamami. Ta jednak mnie nie drażni i mimo, że nie ma w niej “fajerwerków”, to przykuła moją uwagę. Stało się tak z kilku względów. Po pierwsze, doceniam bardzo pomysłowe wspieranie idei lokalnych sprzedawców i usługodawców. W czasach, kiedy większość produktów nabywamy w hipermarketach – dokładając się w ten sposób do bogactwa zamożnych ludzi – warto przypominać, że kupując w małych zakładach i sklepikach, dajemy możliwość rozwoju jego właścicielowi oraz pracownikom, którzy często są naszymi sąsiadami. Druga kwestia, która mnie urzekła to fakt, że pokazano tak wiele różnych osób jako pracowników, promując w ten sposób szacunek środowisk wielokulturowych. Do tego osoby biorące udział w video są bardzo naturalne, dzięki czemu mamy poczucie, że mówi się o życiowych sytuacjach, które dotyczą także nas.

 

6. Amazon – Everybody needs somebody…

 Agencja: Lucky Generals

 

To wideo zdecydowanie nie jest typową reklamą świąteczną. Oczywiście znajdziemy w nim akcenty świąteczne, ale skupia się na czymś innym. Pokazuje ważność bliskości międzyludzkiej, a poprzez brak podkreślania religijności – zdecydowanie wpisuje się w trend szacunku bez względu na to, kim jesteś i w co wierzysz. Niewątpliwą zaletą jest zatem uniwersalność przekazu. Jak już wspominałam – nie przepadam za śpiewanymi reklamami, ale w tym wypadku nie czuję się niekomfortowo oglądając spot. Co więcej, uważam za fajny zabieg z wykorzystaniem logo Amazona do stworzenia śpiewających paczek. 

 

 

5. Tymbark – TYM, którzy są Ci bliscy, daj coś od siebie!

 Agencja: Brainbox

 

Bardzo ciekawa reklama, wyróżniająca się wyjściem poza schemat świątecznych spotów. Podkreśla często spotykaną fałszywość w tym przedświątecznym czasie, związaną z prezentami i byciem dla siebie miłym. Fajne przypomnienie, że warto być wdzięcznym innym – nie tylko od święta. Wszystko to połączone miłą dla ucha muzyką sprawia, że ogląda się ten spot z przyjemnością. Doceniam też zagranie z logo i słowem ‘TYM’, które nienachalnie łączy cały komunikat z marką.

 

 

4. John Lewis – #ExcitableEdgar

 Agencja: Adam&Eve/DDB

 

Reklama majstersztyk. Chociaż nie jest to budżetowa opcja, nie jest to też spot, który może lecieć w każdym paśmie reklamowym. To właściwie krótkometrażowy film, który został przygotowany raczej jako sztuka dla sztuki, niż dla promocji. Wszyscy jednak co roku oczekują na świąteczne wideo tej słynnej sieci brytyjskich domów towarowych i oglądają je dobrowolnie, o czym świadczy prawie milion wyświetleń na YouTube. Tegoroczną historię o przyjaźni smoka i dziewczynki przyjęłam z uśmiechem na ustach, a finał sprawił, że w sercu poczułam ciepełko. Mimo, że branding jest znikomy, bo pojawia się jedynie na końcu, to i tak szukając w sieci wszyscy wiedzą, czyje jest to dzieło. 

 

 

3. McDonald – #ReindeerReady 

 Agencja: Leo Burnett

 

Polska wersja świątecznej reklamy McDonald’s nie zachwyciła mnie, chociaż ma też fajne przesłanie. Co innego angielska wersja czyli #Reindeerready, która bardzo mnie urzekła. Muszę przyznać, że nie ma w niej jakiejś niezwykłej historii, ale piękne animacje, które efektownie zamieniają się w rzeczywistość są przyjemne dla oka. Nie bez znaczenia jest doskonale dobrana muzyka, która dodaje klimatu. Jednym słowem – nawet jeśli nie ma innowacyjnego pomysłu, to świetne wykonanie robi robotę.

 

2. Milka – Give to those who give the most

 Agencja: Wieden+Kennedy Amsterdam

 

Tegoroczna reklama Milki to świetny przykład spotu względnie krótkiego, z widocznym produktem i brandingiem, który potrafi sprawić, że łza zakręci się w oku. Storytelling jest tu na najwyższym poziomie. W tym wideo każdy gest jest ważny – dosłownie! Cała historia została przygotowana we współpracy z Europejskim Związkiem Osób Niesłyszących i świetnie pokazuje jak nasz, nawet niewielki, czyn może pomóc pewnym osobom poczuć się mniej wykluczonymi, a w efekcie dać odrobinę radości.

 

1. Apple – The Surprise

 Agencja: TBWA\Media Arts Lab

 

Mój zdecydowany faworyt tegorocznych reklam świątecznych! Można powiedzieć, że zamysł jest dosyć podobny do tego, który miało Allegro – różnica pokoleń i zbytnie przywiązanie się przez młodych do elektroniki. Jednak finał robi niesamowite wrażenie. Świetna gra i muzyka sprawiają, że popłynęła mi łezka wzruszenia. Doceniam też podkreślenie, że to nie rzeczy materialne, ale nasze ich wykorzystanie, potrafią dać drugiej osobie radość.

Z roku na rok pojawia się coraz więcej świetnych reklam, doskonale dopracowanych w każdym calu. W tym roku również jest ich o wiele więcej, niż te opisane powyżej. Jednak to właśnie te zwróciły moją uwagę najbardziej. A Wam jaka tegoroczna reklama świąteczna zapadła w pamięć?