Umiejętności miękkie — określenie, które często możemy spotkać to w ofertach pracy, to w branżowej literaturze, to w zawodach, w których dużą rolę odgrywa współpraca z innymi ludźmi. Co to jest i dlaczego na stanowiskach takich jak account manager czy project manager umiejętności miękkie są szczególnie pomocne?

Czyste CV

Zacznijmy od tego, że nikt nie rodzi się z pełnym wachlarzem umiejętności zawodowych. Nie wiemy, kim będziemy i czym będziemy się zajmować. Pierwsza praca, pierwsze doświadczenia. Krok po kroku poznajemy poszczególne zagadnienia, uczymy się nowych rzeczy. Umiemy zarządzać różnego rodzaju projektami, wiemy, jak tworzyć kampanie reklamowe, poznajemy dużo technicznych określeń, które pomagają czytać i przygotowywać dokumentację czy pozwalają zadać współpracującej drukarni odpowiednie pytania, żeby odpowiednio przygotować pliki do druku.

Jednym zdobywanie takiej wiedzy idzie szybko i gładko, inni muszą czasem poświęcić trochę więcej czasu, doczytać, dopytać. Jednak każdy z nas mógł nauczyć się tego — czy to pod czujnym okiem mentorów, czy brutalnie, rzucony na głęboką wodę, na własnych błędach.

Mistrzowie miękkości

Powstaje zatem pytanie, dlaczego mimo podobnego zakresu wiedzy, niektórym kontakt z klientem czy praca w wewnętrznym zespole nie idzie najlepiej? Napotykają niewidzialną ścianę, która ich blokuje, jest powodem nerwów i frustracji? Nie pozwala stać się im lepszymi kierownikami czy menedżerami? Tak jak napisałam wcześniej, nikt nie rodzi się accountem czy menedżerem.
Niektórzy z nas posiadają coś, co wyróżnia ich wśród współpracowników czy też kandydatów na dane stanowiska. A są to właśnie umiejętności miękkie.

Na bazie własnych doświadczeń, a także doświadczeń koleżanek i kolegów, z którymi pracuję lub miałam okazję pracować przy różnych projektach, pokuszę się o opisanie kilku umiejętności, które możemy określić jako miękkie i które moim zdaniem są kluczowe na pewnych stanowiskach.

Kultura osobista

Jest to oczywiście (jak wszystkie umiejętności miękkie) bardzo indywidualna cecha każdego człowieka. Kultury osobistej uczymy się całe życie, pewnie podstawy wynosimy wraz z wychowaniem z domu. Warto nad tym pracować, pomocne są książki, które opisują szeroko pojętą etykietę (savoir-vivre). Nie zapominajmy jednak o najważniejszym trio magicznych słów, którego nasi rodzice uczyli nas od dziecka: proszę, dziękuję, przepraszam. Te trzy słowa naprawdę potrafią zdziałać cuda w komunikacji. I nieważne, czy jest to klient, czy nasz zespół. Czasem warto po zakończonym projekcie podziękować konkretnym osobom za ich ciężką pracę.

Komunikatywność

Niektórzy myślą, że osoba komunikatywna, to taka, która dużo mówi… Nie do końca tak jest.
Osoba komunikatywna to osoba, która przede wszystkim:
– uważnie słucha
– rozumie to, co słyszy
– zadaje pytania
– wypowiada się jasno i potrafi dostosować język do poziomu swojego rozmówcy (źródło)
To są jedne z najważniejszych cech osoby komunikatywnej. Naprawdę warto pamiętać jak to powiedziała Mia Wallace z Pulp Fiction, że kogoś wyjątkowego poznajemy po tym, że można z nim pomilczeć. (If you know what I mean).

Umiejętność pracy w zespole

Wydawałoby się to takie proste, przecież człowiek przebywa z innymi ludźmi od dziecka, a jednak praca w zespole potrafi sprawić trudność. Poza wysoką kulturą osobistą czy komunikatywnością, które niewątpliwie bardzo ułatwiają nam zadanie, jednym z kolejnych ważnych czynników, który ułatwia nam pracę w zespole, jest inteligencja emocjonalna. Taka, która będzie kryła w sobie empatię. Ta zaś pozwala nam wczuć się w drugiego człowieka, zrozumieć go i jego potrzeby. Rozumienie poszczególnych emocji i umiejętność radzenia sobie z nimi pomagają nam lepiej walczyć ze stresem. Jesteśmy łącznikiem, który nie przenosi emocji ani na zespół, ani na klienta. Wbrew pozorom to ważna umiejętność, której nie da się od razu nauczyć, przychodzi z czasem i doświadczeniem.

Podczas pracy z ludźmi na pewno bardzo pomocna jest asertywność, ale i dyplomacja. W codziennej pracy spotykamy się z różnymi typami osobowości, każda z tych osób jest inna, a naszym zadaniem jest scalenie ich, zrozumienie, wykorzystanie potencjału i stworzenie sprawnie funkcjonującej struktury. W agencji kreatywnej, na takich stanowiskach jak account manager czy project manager, wspomniane przeze mnie cechy i umiejętności są podstawą. Bardzo ważne jest budowanie odpowiednich relacji z klientem i poszczególnymi zespołami, bazujących na zaufaniu i wzajemnym szacunku.

Nasza codzienna praca to nie tylko twarda wiedza i umiejętności, ale także — albo przede wszystkim — kontakt z ludźmi.