Masz już media plan z domu mediowego. I co dalej? Co zrobić, żeby kampania digitalowa mogła ujrzeć światło dzienne? W poniższym tekście znajdziesz kilka rad, które mogą się przydać przy produkcji poszczególnych materiałów. Wszystko to informacje z pierwszej ręki! 

1. CO należy przygotować

Słowo-klucz: specyfikacja, czyli jedno z tych pojęć, jakie u niektórych powodują drżenie powieki. W rzeczywistości nie taki diabeł straszny… W każdym teamie jest potrzebna osoba, która będzie na styku kreacji i znajomości odczytywania specyfikacji (wymogów technicznych). Jeśli to Ty, to cudownie!

Mając przed sobą media plan, dokładnie przestudiuj wytyczne każdego formatu. Często do media planu jest wpisana sama nazwa formatu, a po zapoznaniu się z opisem wydawcy okazuje się, że to niestandardowa kreacja składająca się z kilku banerów.

Dzięki wcześniejszej analizie media planu dowiesz się, ile dokładnie materiałów do kampanii digitalowej przygotować, oraz, co równie ważne, jak je przygotować — unikając dzięki temu sytuacji, w której po przesłaniu plików do domu mediowego okazuje się, że jakichś materiałów brakuje lub są przygotowane w zły sposób. Błędy oczywiście się zdarzają, zwłaszcza przy niestandardowych kreacjach, ale im będzie ich mniej, tym większa szansa, że uda się je poprawić na czas, a kampania digitalowa będzie od nich wolna.

2. NA KIEDY trzeba się wyrobić

Słowo-klucz: termin. Zazwyczaj w media planie znajdziesz datę startu emisji i termin dostarczenia materiałów. Data startu emisji oznacza termin, kiedy dana kreacja będzie wyświetlana. W zależności od kampanii, wszystkie kreacje z media planu mogą ruszyć jednocześnie lub mieć różne daty startu — np. kreacje remarketingowe zwykle startują z opóźnieniem, aby był czas na zebranie bazy remarketingowej.

Zazwyczaj na kilka dni przed datą emisji danego formatu, przewidziana jest data dostarczenia materiałów. Dom mediowy potrzebuje czas na przyjęcie, sprawdzenie i zatrafficowanie kreacji. Jak to w kampaniach bywa, najczęściej wszystko jest w niedoczasie, stąd ważna jest priorytetyzacja według terminów oraz rodzajów emisji.

W wypadku, gdy dana kreacja będzie emitowana przez wiele dni/tygodni, drobne opóźnienia w czasie dom mediowy będzie w stanie nadrobić (oczywiście należy go poinformować wcześniej o opóźnieniach). W wypadku emisji FF (Flat fee)/dniówek — przesunięcie w czasie nie wchodzi w grę lub może być bardzo problematyczne. Są to emisje z góry zaplanowane na konkretny dzień: jeśli nie będzie materiałów, to zwyczajnie termin przepadnie. To jakby spóźnić się na samolot!

Każda kampania digitalowa wymaga dobrego rozplanowania prac, by dom mediowy dostał wszystko na czas. Twoim obowiązkiem jest pamiętać o tym, żeby wziąć backup czasowy na potencjalne uwagi klienta do prevek, a także na przygotowanie materiałów pod specyfikację. Przy planowaniu prac najlepiej wspierać się takimi narzędziami jak Google Docs (można rozpisać sobie status swoich prac), Trello czy profesjonalne narzędzia do proofingu, jak np. DIZPLY.

Przeczytaj wywiad z twórcą DIZPLY >>

3. JAK przygotować materiały

Słowo-klucz: optymalizacja i kontrola jakości.
Kiedy już zaczniesz pracę nad kampanią digitalową, dobrą praktyką jest zaplanowanie kolejnych etapów produkcji materiałów — tak, aby możliwie optymalnie zarządzać czasem swoim, wykonawców i klienta. Robienie wszystkiego na raz zazwyczaj mija się z celem, ponieważ powoduje chaos, zmiany/poprawki na wielu materiałach jednocześnie i masę frustracji z powodu zmarnowanego czasu.

Optymalnie jest w pierwszej kolejności przygotować “mastera”, czyli główny materiał, na którego bazie zostaną przygotowane kolejne. Po jego akceptacji, przygotowując kolejne materiały, możemy się spodziewać uwag dotyczących co najwyżej specyfiki konkretnego materiału, a nie uwag na poziomie ogólnym, dotyczącym wszystkich assetów.

Oprócz głównego ‘mastera’ warto przygotować w kolejnym etapie jego wariacje, aby zaakceptować np. różne układy (pion, poziom, kwadrat etc.) czy pozostałe linie kreatywne. Dzięki temu zabiegowi klient zobaczy, jak są rozłożone assety na danym materiale, zaakceptuje je i dzięki temu będziemy mogli z większą pewnością tworzyć kolejne materiały, które są już bardziej podobne do tych zaakceptowanych, bez ryzyka, że nagle cała praca zostanie wywrócona do góry nogami.

Pamiętaj, że materiały do kampanii możesz tworzyć z kilkoma wykonawcami jednocześnie. Wystarczy tylko, że sprytnie je przydzielisz. Po pierwsze: zlecaj jednej osobie podobne formaty, po drugie: miej zaakceptowanego mastera/mastery, by poszczególne osoby bazowały już na sprawdzonych materiałach. Dzięki temu możesz optymalizować czas i koszty.

Najgorsze, co można robić, to zaprojektować, a potem wdrażać coś, co na końcowym etapie (już po wysłaniu do wydawcy) okazuje się niezgodne z wytycznymi technicznymi. Dlatego tak istotne jest, by na każdym z możliwych etapów sprawdzać, czy to, co robimy, jest zgodne z wytycznymi z media planu. Im wcześniej wyłapiemy ewentualne błędy, tym sprawniej będzie można je skorygować.

4. I CO DALEJ

Słowo-klucz: pliki produkcyjne — po przygotowaniu i zaakceptowaniu materiałów z klientem, należy je posegregować i przygotować zgodnie z media planem i specyfikacjami oraz przekazać do domu mediowego. To jest też doskonały moment, aby zrobić double check poprawności i zgodności przygotowanych materiałów z wytycznymi wydawców.

Do podstawowych wytycznych należą: maksymalna waga pliku, wymiary, clickTag i czas trwania (w wypadku animacji), a wypadku niestandardowych kreacji — spójność z szablonem, jeśli takowy był dostarczony przez wydawcę. Oprócz tego warto sprawdzić, czy przygotowane pliki wizualnie nie odbiegają od tych zaakceptowanych przez klienta.

Protip: w niektórych wypadkach dom mediowy wymaga, aby przesłać materiały już wgrane na platformę typu Sizmek czy Google Studio. To oczywiście dodatkowy czas i zadania, które trzeba wziąć pod uwagę w planowaniu prac nad kampanią digitalową.

Mam nadzieję, że te parę rad pomoże Ci w szybkim i sprawnym przygotowaniu kampanii digitalowej. Jeśli jednak produkcja kampanii nie jest Twoją mocną stroną — czemu nie oddać tego w ręce kogoś, kto robi to na co dzień? Outsource produkcji kampanii to powszechna praktyka w branży reklamowej. Zwłaszcza w sytuacji, kiedy wszystkie terminy są na wczoraj, a zasoby zajęte na najbliższy miesiąc.

Potrzebujesz wsparcia? Napisz do nas.