Zarzuty wobec WordPressa

Lista zarzutów wobec WordPressa zdaje się nie mieć końca: niska jakość kodu, niskie bezpieczeństwo, trudne modyfikacje, niska wydajność lub że np. stworzenie strony z wykorzystaniem WordPress to oznaka braku profesjonalizmu. Czy faktycznie oznacza to, że WordPress do niczego się nie nadaje? Z pewnością nie. Trzeba pamiętać, że najgłośniej – szczególnie w internecie – słychać głosy niezadowolenia i hejterów.

Nieubłagane statystyki

Jak wynika ze statystyk, obecnie WordPress zasila 30% wszystkich stron WWW i jednocześnie posiada 60% udziału w rynku CMSów (Content Management System). To nie przypadek. WordPress jest systemem łatwym w obsłudze, ma za sobą ogromną społeczność oraz mnóstwo gotowych szablonów i wtyczek, które pozwalają na jego dostosowanie. Jeszcze bardziej powinno przemówić do wyobraźni to, że na drugim miejscu jest Joomla z udziałem zaledwie 3%. Krótko mówiąc, w kategorii „budowa stron internetowych” jest WordPress – później długo, długo nic – i potem cała reszta.

WordPress: zbuduj to sam

Istnieje wiele ciekawych możliwości rozwoju serwisu opartego na WordPressie. Pojawiają się np. wtyczki umożliwiające zamianę twojego sklepu w PWA (Progressive Web App), niedrogie motywy świetnie spełniające wytyczne RWD (Responsive Web Design) lub chociażby WordPress REST API, otwierające ogromne pole do rozszerzania platformy. Szerokie możliwości rozbudowy jednocześnie stają się argumentem przeciw WordPressowi. Kusi to do wykorzystania tego systemu w projektach, w których powinno się więcej zainwestować w inny CMS lub zupełnie odmienną technologię oraz pracę nad kodem od podstaw.

A więc… do czego WordPress jest dobry?

Lista dobrych zastosowań WordPressa:

  • Blog
  • Własny sklep internetowy (np. oparty o WooCommerce)
  • Responsywne strony internetowe z treścią
  • Portfolio fotograficzne
  • Showcase / showreel artystyczny
  • Szybkie tworzenie Landing Page, One page i innych narzędzi dla marketingu

Do czego WordPress się nie nadaje?
(Moim zdaniem).

  • Budowanie usług typu SaaS (Software as a Service)
  • Stworzenie MVP produktu (Minimum Viable Product)
  • Rozwiązania, które muszą być maksymalnie bezawaryjne – np. system zarządzania planem lotów
  • Serwisy mocno wystawione na ataki – np. strony urzędów
  • Aplikacje dedykowane – niestandardowe rozwiązania

Powyższe listy w sposób oczywisty są subiektywne i niepełne. Miałem jednak na celu pokazanie pewnej zależności i ograniczeń. Wybór technologii do projektu zawsze powinien być poprzedzony odpowiednią analizą. Zaryzykuję jednak stwierdzenie, że jeśli jesteś osobą nietechniczną i nie masz planu na stworzenie drugiego Facebooka, to w 90% WordPress może być odpowiedzią na Twoje potrzeby.

Alternatywy dla WordPressa

Pojawiają się ciągle nowe alternatywy. Mamy na rynku takie oferty jak Webflow, Wix, Duda lub bardziej specjalizujące się rozwiązania jak np. Landingi.com. Każde z nich rozwiązuje jakieś problemy, daje konkretne możliwości, jednak do dziś żaden z nich nie zdobył takiej popularności jak WordPress i nie zaoferował tylu rozwiązań jednocześnie.

Jak zdecydować, czy WordPress to rozwiązanie odpowiednie dla mnie?

Pisząc brief do projektu, odpowiedz sobie na poniższe pytania:

  1. Czy rodzaj serwisu, jaki chcesz stworzyć, znajduje się na liście dobrych zastosowań powyżej?
  2. Czy jesteś gotów cyklicznie zaglądać do panelu i sprawdzać aktualizacje?
  3. Czy w razie wycieku danych / włamania do panelu, do niepożądanych osób trafią jakieś dane wrażliwe?
  4. Czy chcesz uruchomić swoją usługę / serwis jak najtaniej?
  5. Czy serwis po uruchomieniu raczej nie będzie zmieniał funkcjonalności?
  6. Czy w twoim serwisie będą proste typy danych – artykuł, produkt, komentarz, itd?
  7. Czy to, o czym myślisz, jest standardowym rozwiązaniem?

Jeśli na większość odpowiedziałeś twierdząco, to prawdopodobnie WordPress jest dla Ciebie.
Jeśli nie – warto przemyśleć projekt jeszcze raz.
Lub skonsultować się ze specjalistą od spraw technicznych. Polecamy się!

Zostaw komentarz